יום שישי, 21 באוקטובר 2011

הספריה הריקה ושעון החול

טיולים מאורגנים לא יחמיצו את האנדרטה  "הספרייה הריקה" של מיכה אולמן בכיכר בבל (ליד ה"אונטר דן לינדן") אך תיירים עצמאיים עלולים לדלג עליה. בשעות היום קשה להבחין בה, אלא אם כן תעמוד ליד האנדרטה קבוצת תיירים. האנדרטה היא למעשה חלון על רצפת הכיכר העצומה.
"הספריה הריקה" הוקמה ע"י אחד מבכירי פסלי ישראל- מיכה אולמן, לזכר שריפת ספריהם של סופרים יהודים וסופרים שנחשבו לליברלים וקומוניסטיים, בכיכר בבל ב 10 למאי 1933. באותה כיכר, שנקראה אז כיכר האופרה, נשרפו בערב אחד כ 20,000 ספרים בידיהם של סטודנטים ופרופסורים נאצים, בניצוחו של שר התעמולה יוזף גבלס. נשרפו ספרים של היינריך היינה, תומס מאן, פרויד, מרקס ועוד, כל זאת בלווי תזמורות נאציות  ולקול תשואות ההמון.
האנדרטה היא למעשה חדר תת קרקעי שבתוכו מדפים לבנים ריקים אותם ניתן לראות רק מהחלון שבתקרה - שהינה למעשה רצפת הכיכר. ליד האנדרטה הוצב לוח מתכת המצטט את הדברים שאמר היינריך היינה בשנת 1820 : "זו רק ההקדמה, במקום שבו שורפים ספרים ישרפו לבסוף גם אנשים". ראיית הנולד שלו אכן מפליאה! לוח נוסף מספר על אירוע שריפת הספרים ב-1933.

נזכרתי ב"ספריה הריקה" בעקבות ביקור ב"שעון החול", תערוכה רטרוספקטיבית של מיכה אולמן במוזיאון ישראל. בתערוכה המדהימה מוקרן בין השאר סרט שבו מספר אולמן על בנית חניון תת קרקעי מתחת לכיכר בבל בשנת 2004. אולמן חשש מאד שיגרם נזק לפסל ואף ארגן אנשי רוח גרמניים על מנת לנסות למנוע בניית החניון. בסופו של דבר הגרמנים ביעילותם הרבה, ביצעו את העבודה במהירות והחזירו הכול לקדמותו. מומלץ לבקר בכיכר בשעות בין הערביים, אז ניתן לראות גם את הכיכר וגם את החלון המואר.

תגובה 1: