יום שישי, 6 ביולי 2012

מי מפחד ממואביט

בצפון מזרח הטירגארטן שוכן לו הכוכב הגדול- ככר וצומת דרכים שמרכזו עמוד הניצחון Siegessaeule. כל מי שרק נחת בברלין יעבור לידו או יראה אותו מרחוק. לא רבים מהתיירים יפנו צפונה ב-Spreeweg  או אלטונארשטראסה Altonaerstrasse . כי ממש שם, במרחק יריקה, שוכנת לה שכונת מואביט Moabit הידועה לשמצה.
אולי התדמית המפחידה של מואביט קשורה בכלא מואביט שהוקם עוד ב1850  אך נודע לשמצה בימי השלטון הנאצי כבית הסוהר של הגסטאפו. ישבו בו אסירים פוליטיים. אנשים עונו, נרצחו והוצאו להורג לאחר משפטים בנוסח הנאצי שתוצאתם ידועה מראש. ראה: "לבד בברלין" של הנס פלדה.
לאחר המלחמה שימש לכליאתם של פושעים נאצים ולבסוף נהרס ב- 1955 . חלק מהחומות הושארו ושימשו בשנת 2006 לבניית פארק הנצחה לחללי הכלא. היום מואביט היא שכונת פועלים ומהגרים, ענייה יחסית, נטועה בלב ברלין הנוצצת והמתוירת.
המיקום של מואביט ממש בצפון המיטה, צמוד לרובע טירגארטן (רשמית מואביט שייך לרובע מיטה) והמחירים הנוחים הפכו את השכונה ליעד של משקיעים. הקרבה למשרדי הממשלה באזור תרמה לפיתוח. ממשלת גרמניה בנתה את משרד הפנים במואביט, על גדות השפרה. במקום כ-1500 עובדים. תחנת הרכבת המרכזית –ההאופטבאנהוף הגובלת במואביט, - מהגדולות באירופה, ודאי עוזרת לפיתוח האיזור.
כרישי נדל"ן אירופאיים עומדים לבנות בשכונה מרכזי קניות, אך גם החברות הישראליות לא טומנות ידן בצלחת. באחרונה קבלתי כ-3 הצעות לרכישת דירות בבניינים במואביט* אשר נקנות בקבוצות רכישה GBR, במחירים הנמוכים ב-40% משכונות אחרות בברלין. הדירות מושכרות ומנוהלות ע"י חברות ניהול ונותנות תשואה של כ- 5 % . אם אכן הציפיות יתממשו, ערך הנכס יעלה בעשרות אחוזים בשנים הבאות. טיילתי באזור ברגל. רחובות מסוימים הזכירו לי את פרידריכסהיין. הרחובות הגדולים - ברלינאים סטנדרטיים. בדרום השכונה - האוניברסיטה הטכנית של ברלין, מוסד גדול ויוקרתי טובל במדשאות וגנים. הרבה בנינים מסביב משמשים כמעונות סטודנטים. אחת החברות הישראליות אשר גילתה את מואביט ומציעה פרויקטים באיזור היא אינספריישן,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה