יום רביעי, 20 בינואר 2016

לילה יורד על ברלין בירושלים

גיאורג גרוס, יום אפור 1921
"לילה יורד על ברלין" זו שמה של התערוכה שמוצגת במוזיאון ישראל בירושלים לציון יובל לקשרים הדיפלומטים בין גרמניה לישראל. לילה יורד על ברלין - הכוונה לחושך התרבותי ולא רק התרבותי, שירד על גרמניה עם עליית הנאצים. רפובליקת ויימר, מתום מלחמת העולם הראשונה ועד לעליית הנאצים מאופיינת בפריחה תרבותית ואומנותית. הבאוהאוס, האקספרסיוניזם הגרמני, קבוצת הגשר הם מקצת מהאסכולות שפרחו. ברלין של שנות העשרים הייתה מרכז לאמנים אוונגרדיסטים, סופרים ומהפכנים, עיר של תיאטרון, קברט וחיי לילה תוססים. אנשים כמו ברטולד ברכט, אלברט איינשטיין, אלפרד דבלין, ולטר בנימין, רוזה לוקסמבורג וקארל ליבקכנכט, פריץ לאנג ומרלן דיטריך הטביעו חותמם על העיר.

לוטה לזרשטיין, ערב מעל פוטצדאם 1930

גיאורג גרוס, עמודי החברה 1926


עליית הנאצים לשלטון סימנה את סיומה של תקופה, המשבר הכלכלי והחברתי, המצב הפוליטי הרעוע והדוקטרינות הנאציות שדיכאו כל רעיון הומני אוונגרדי או ליבראלי. הנאצים החלו ברדיפת היהודים, הקומוניסטים וההומוסקסואלים - אוכלוסיות שהיו בראש העשייה התרבותית בגרמניה. הנאצים החלו במתקפה כוללת על האומנות והתרבות על מנת לרתום אותם לשירות הרייך השלישי וכל מי  ומה שלא מיישר קו-יעלם. בשנת 1937 הציגו הנאצים תערוכה של "אמנות מנוונת" ובה יותר מ-650 ציורים, פסלים, הדפסים וספרים שהוחרמו מאוספי 32 מוזיאונים ציבוריים בגרמניה, בשבועות שקדמו לפתיחת התערוכה במינכן. רוב האמנים שעבודותיהם מוצגות כאן תויגו ע"י הנאצים "מנוונים", רבים מהם עזבו את גרמניה והקימו איים של יצירתיות אוונגרדית הרחק ממולדתם. השאר ירדו למחתרת או נאלמו דום. על אף המאמצים של מנהלי הגלריה הלאומית להגן על האוסף, הוחרמו ממנו תחת המשטר הנאצי רבות מהיצירות, נהרסו או נמכרו מחוץ לתחומי גרמניה. מקצתן הושבו לגרמניה לאחר המלחמה; אחרות נרכשו מחדש בעשורים שחלפו. האמנים המוצגים בתערוכה, רובם ככולם אמנים מפורסמים וחשובים אשר עצם הצגתם בירושלים מעוררת עניין רב. להלן חלק מהשמות: גאורג גרוס, מקס בקמן, אוטו דיקס, גיאורג שרימפף. פול קליי, לסלו מהולי נאג'י, וסילי קנדינסקי, אוסקר שלמר, אוסקר קוקושקה. לוטה לזרשטיין, ארנסט לודוויג קירכנר ואמיל נולדה. נולדה, אגב, היה חבר המפלגה הנאצית והחזיק בדעות אנטישמיות, הנאצים למרות זאת לא התלהבו מעבודתו ואף אסרו עליו לצייר, בטקסטים המפורטים ומרחיבי הדעת המלווים את התערוכה, לא צוינה העובדה.

אוצרי התערוכה, עדינה קמיאן-קשדן, מוזיאון ישראל, דיטר שולץ, הגלריה הלאומית החדשה, ברלין. את אתר התערוכה עצבה חיה שפר ובנה אבי רוזנברג.


תגובה 1:

  1. Hey Arie
    Thanks for the excellent summary of the exhibition. Makes me want to go upstairs and have another look. 0|0

    השבמחק