יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

ברלין רחובות וירושלים

בימים אלו מוקרן בארץ סרטו הדוקומנטרי של דוקי דרור " חזיונות בלתי פוסקים" , הסרט מספר את סיפורו של אריך מנדלסון* הארכיטקט היהודי המפורסם שהשפיע  רבות על הארכיטקטורה בברלין , בירושלים ועל ארכיטקטים רבים ברחבי העולם. נהניתי מאד מהסרט והחלטתי לקפוץ לפוטסדאם לראות את מגדל התצפית שתכנן מנדלסון עבור איינשטיין בשנת 1921.
יצאתי באסבהן דרומה, חצי שעה של נסיעה נעימה ברכבת והגעתי לתחנת הרכבת של פוטסדאם. כ-20 דקות הליכה הביאו אותי למכון האסטרופיסי ע"ש ליבניץ . בתוך יער יפה ופסטוראלי זרועים מצפי כוכבים ומכוני מחקר, בפינה הדרומית נמצא המגדל המפורסם. אכן פנינה ארכיטקטונית. מנדלסון היה מעין נביא ארכיטקטוני של העתיד. המגדל משמש עד היום למחקר של השמש וכתמי השמש, לכן גם לא ניתן לתיירים להיכנס פנימה.

*אריך מנדלסון נולד בשנת 1887 בעיר אלנשטיין בפרוסיה המזרחית. כיום אולשטין בפולין.  לאחר שחרורו מהצבא הפרוסי שבו שירת במלחמת העולם הראשונה, חזר לאולשטיין שם תכננן את בית הקהילה היהודית. הבניין קיים עד היום ושופץ לא מזמן כנכס היסטורי ותרבותי . לאחר מכן עבר לברלין ותכנן  שם מספר בנינים מונומנטליים. הוא בנה פרויקטים גדולים בברלין ובמקומות אחרים בגרמניה: מגדל איינשטיין בפוטסדאם, בניני "כלבו שוקן", רשת בתי המסחר של זלמן שוקן ועוד.
עם עליית היטלר לשלטון בגרמניה עבר לאנגליה וגם שהה תקופה מסוימת בארץ ישראל. מעונו בירושלים היה בתחנת הרוח ברחביה ליד כיכר פריס. המבנה המפורסם ביותר שתכנן בארץ הוא ביתו של חיים ויצמן ברחובות. עם היבחרו של ויצמן לנשיאות מדינת ישראל, הפך הבית למעונו הרשמי של הנשיא. בשנת 1966, עם פטירתה של ורה ויצמן, הפך הבית למוזיאון. במכון ויצמן קיימים עד היום מספר בתים פרי תיכנונו. זלמן שוקן, לקוחו של מנדלסון מתקופתו בגרמניה, שעלה לארץ ישראל בשנת 1934, הזמין את מנדלסון לתכנן עבורו את מעונו ואת ספריית שוקן בשכונת רחביה בירושלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה