יום שישי, 22 ביוני 2012

הנצחת השואה בברלין

ברלין ללא ספק מנציחה את השואה ובגדול, האנדרטה המרכזית לזכר היהודים שנרצחו בשואה תוכננה ע"י הארכיטקט פיטר איזנמן, נחנכה בשנת 2005 . האנדרטה זכתה לשלל ביקורות, רובם שליליות וכן לסקנדל אחד*. אך אין ספק, המיקום הוא כה מרכזי שאין תייר שמגיע לברלין ולא יראה את האנדרטה. משטח המרובעים הענק ממוקם מול הטירגארטן,  200 מטר דרומית לשער ברנדנבורג, כ-700 מטר צפונית לפוטצדאמר פלאץ מרכז בעסקים של ברלין החדשה. האנדרטה משתרעת על כעשרים אלף מר'. מורכבת מאלפי מלבנים בגדלים שונים המאפשרים טיול מפחיד ביניהם. שומרים מסתובבים כל הזמן ומונעים מילדים קפיצות מסוכנות או סתם השתוללות שלא מתאימה למקום, בחלקו המזרחי קיים מרכז מידע תת קרקעי המכיל אינפורמציה ותערוכות בנושא השואה.


הרבה פחות מוכרות ופחות מתיירות הם שני אנדרטאות נוספות המסונפות אדמיניסטרטיבית להנהלת הפרויקט. האנדרטה לזכר ההומוסקסואלים אשר נרצחו בשואה והאנדרטא לזכר שבטי הצוענים, הסינטי והרומא אשר רבים מהם הושמדו בשואה. מהאנדרטה המרכזית חוצים את הכביש לתוך  טירגארטן אם מולכם פסלו של גתה לכו ימינה ( דרומה כ-100 מטר ולפניכם קובייה אפורה גדולה לתוכה ניתן להציץ, זאת האנדרטה להומוסקסואלים אשר תוכננה ע"י שני אמנים איגמר דראגסט הנורווגי ומיכאל אלמגרין הדני, השניים אשר היו זוג וחיו בברלין עד לפני מספר שנים. כאשר מציצים דרך החלון הקטן רואים סרט המתאר את חיי הקהילה ההומו לסבית.



הפתיחה החגיגית של האנדרטה ב-24/10/2012
כאשר נציגי הקהילה הצוענית, שבטי הסינטי והרומה פנו לממשלת גרמניה בטענה שהם קופחו, הרי אלפים המהם הושמדו ע"י הנאצים, ממשלת גרמניה כמובן מיד הסכימה והקצתה מקום בטירגארטן , קרוב מאד לבונדסטאג ולשער ברנדנבורג , עיצוב האנדרטה הוטל על דני קרון, אשר תכננן ברכה עגולה.סיום האנדרטה התעכב במשך כעשר שנים ורק השבוע, יום לפני עזיבתי את ברלין נחנכה האנדרטה ברוב עם בהשתתפות הקנלצרית אנגלה מרקר, לצערי לא הצלחתי להתקרב עקב הסגר הביטחוני שהוטל על האיזור אך צילמתי את הארוע מבחוץ.

אנדרטאת הסינטי והרומה כפי שהייתה עד אוקטובר






האנדרטה לזכר הצוענים שנספו בשואה, עיצוב :דני קרוון, צילום נעמי מרברג
 

* בשנת 2003 בעיצומה של בניית האנדרטה התגלה שהחברה אשר סיפקה את החומר המיוחד לציפוי העמודים נגד גראפיטי היא אותה החברה הותיקה והאמינה אשר יצרה את הגז ציקלון B. כמובן שפרצה שערורייה עולמית ולבסוף הוחלט שהחברה תספק את החומר ללא תשלום ולתמיד, כל פעם שהקרן המנהלת תדרוש עוד חומר ציפוי, היא תספק אותו ללא תשלום. החיים מלאים פשרות, מוזר.





תגובה 1:

  1. אנדרטה חזקה ועוצמתית. מאד התרגשתי כשהייתי בברלין וראיתי אותה. עדיין בלתי נתפס. רק כדאי לבדוק בדיוק היכן האתר נמצא על המפה כדי לא ללכת לאיבוד, כמוני...

    השבמחק