יום חמישי, 14 במרץ 2013

הרובע היהודי בברלין

אני מטייל לאורך רוזנטאלרשטראסה  ונזכר בפראנץ, גיבורו של אלפרד דובלין*.  ביום שהשתחרר מהכלא בטגל, לקח פראנץ  את החשמלית והגיע לרוזנטאלרפלאץ, משם השתרך לכיוון סופיאננאלה (שמאלה). ואז, בכפור הברלינאי, כשהוא במצב נואש, אומץ למספר שעות ע"י יהודי שהכניס אותו תחת קורת גג וסיפר לו מעשיות, מה שנתן לו כוחות חדשים להתחיל להתאקלם מחוץ לכותלי הכלא.

בית הכנסת "החדש" באורניינבורגרשטראסה

מדריכי טיולים קוראים לרובע שבין רוזנטאלרפלאץ להקשרמרקט –הרובע היהודי. ספרו של דובלין מאושש הגדרה זו. אבל, אנו פוגשים את אבני הנגף שטולפרשטיינה , המציינים מקומות שבהם גרו יהודים לפני השואה, ומהם הוצאו אל מותם- בכל רחבי ברלין. מסתבר שבמאה השש עשרה כאשר הותר ליהודים לשוב לעיר, אכן גרו היהודים במשולש שבין הקשרמרקט, רוזנטאלרפלאץ ואורניינבורגרשטראסה.  המסה של היהודים שהגיעו לעיר במאה ה 19, לאחר שנמלטו מהפוגרומים במזרח אירופה, התיישבו לא רחוק משם, באזור שנקרא רובע האסמים שויננפירטל, מקום שהפך למשכנות העוני של ברלין. שוֹינֶנְפִירְטֶל (רובע האסמים) השתרע על שטח ממזרח  לסופיאן קירכה בין הרחובות Torstrasse, Muenzstrasse, Rosenthaler Strasse.

במאה ה-18 החל להיווצר ריכוז של יהודים  במערב ברלין. שם חיו היהודים הבורגנים ושם הוקמו בתי הכלבו הגדולים כגון הK.W.D  שהיה שייך ליהודים. בית הכנסת בפאזננשטראסה שנהרס בליל הבדולח, היה המרכז של יהודי מערב ברלין. סיפורה של יהדות ברלין מרתק, וניתן למצוא הרבה חומר בספרו של עמוס אילון "רקוויאם גרמני" . למתכננים טיול בברלין מומלץ להתקשר ליואב ספיר אשר חברתו מבצעת סיורים בברלין באספקט היהודי ובכלל.

* אלפרד דבלין Alfred Döblin סופר גרמני חשוב, נולד בשנת 1878 בשטטין למשפחה יהודית בורגנית. ספרו המוכר והנחשב ביותר "ברלין אלכסנדרפלאץ" זכה להצלחה כבירה מיד כשיצא לאור בשנת 1929. בספר מתוארת ברלין של בין שתי מלחמות העולם דרך עיניו של אסיר משוחרר. התיאור כמוהו כסרט אימפרסיוניסטי: קולאז' מדהים של שיחות אקראיות, אירועים, מודעות פרסום, אנשים, העיר הסואנת על רבדיה השונים, בייחוד העלובים והמטונפים. דובלין מתאר את  היהודים המזרח אירופאים, אלה שלא מכבר באו לברלין, בלעג מסוים. אילולא היה הוא עצמו יהודי בוודאי היו מאשימים אותו באנטישמיות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה