יום שבת, 23 במרץ 2013

מוזיאון אמיל נולדה


מוזיאון אמיל נולדה ליד הז'נדארמרקט


אמיל הנסן נולד בשנת 1867 בכפר נולדה  Nolde שעל גבול דנמרק.  רק בשנת 1902 שינה שמו וקרא לעצמו נולדה על שם כפר הולדתו. צייר אקספרסיוניסטי חשוב  ומוערך שציוריו הוצגו בכל מוזיאון גרמני המכבד את עצמו- עד לעליית הנאצים.

אמיל נולדה

למרות משיכתו לאמנות,  נאלץ בצעירותו ללמוד נגרות בלחץ הוריו והכומר המקומי. רק בגיל 30 החל ללמוד בבית ספר לאומנות בקרלסרוה. אמיל לא התקבל לאקדמיה לאמנות במינכן, למד בשיעורים פרטיים אצל הנס פון שטוק והתמחה ברישום ובתחריט. העבודה בצבעים, שפון שטוק לא העריך במיוחד, תמיד משכה אותו, לכן קם ונסע לפאריס - שם הושפע מעבודותיהם של ואן גוך וגוגן.  

בשנת 1902 נשא לאשה בחורה דנית בשם עדה שהפכה למודל לציוריו. לאחר חתונתו עבר לברלין וקנה לו שם בקרב האקספרסיוניסטים. נולדה הצטרף לקבוצת ה"גשר" ואף הציג ביחד עם ציירי ה"פרש הכחול" של קנדינסקי, אך בתור אינדיבידואליסט  מושבע ואדם בעלי יחסי אנוש גרועים הוא לא החזיק מעמד בשום קבוצה. למפלגה הנאצית דווקא התקבל והחזיק בדעות נאציות ואנטישמיות מאז 1920. למרות זאת הנאצים, בהתייחסם לאומנות אקספרסיוניסטית כאומנות מנוונת, החרימו את עבודותיו ואף אסרו עליו לצייר. הוא המשיך לצייר בסתר ולאחר המלחמה זכה להצלחה מחודשת.

לאוהבים אמנות אקספרסיוניסטית מובטחת הנאה במוזיאון אמיל נולדה ליד הז'נדארמרקט ברחוב יגר  Jagerstrasse 55, כניסה בתשלום- 8 אירו.

 


תגובה 1: